miercuri, 16 aprilie 2014

Peru 2014 - Partea II ( Canion del Colca - Puno - Titikaka - Insulele Uros si Taquile )

Ziua 5 - marti 18 martie

La ora 4AM suntem ridicati de catre un microbuz al agentiei de la Casa de Ana din Arequipa. Facem cunostinta cu ghidul nostru pentru urmatoarele 2 zile, Marcos. Primele 3 ore le petrecem in masina, cu o escala la 4910 m, cel mai inalt punct din zona, aici dam si de gheata/burnita.

Frig la 4900m! Brrr...

Foto: Bogdan Solga

Observam apoi pe marginea drumului alpaca, vicunas, lame pe care am zis ca ne oprim sa le pozam la intoarcere. Marcos ne explica diferenta intre lame, alpaca, vicunas si guanaco. Lama si alpaca sunt domestice, lama are gatul drept si urechile ridicate, iar alpaca gatul indoit si urechile la fel indoite. Vicunas si guanaco sunt salbatice si au lana cea mai scumpa. Carnea de lama nu se mananca in Peru, doar in Bolivia.
Intram  apoi in rezervatia Colca Valley ( taxa de intrare 70 soles, la noi a fost inclusa in pretul excursiei ).  Peisajul este mirific, se ridica ceata lasandu-ne sa vedem intreaga vale. Ajungem la Chivay unde luam micul dejun, ceva mai bogat decat cel avut pana acum, pe langa paine cu unt si gem, avem din nou si omleta. Ceaiul de coca este nelipsit in aceasta zona. Inca din microbuz Marcos ne-a dat sa testam frunzele de coca, se spune ca sunt bune pentru raul de altitudine; personal mi s-au parut cam amare si fara efect. Marcos ne explica diferentele dintre oamenii din Chivay si Cabanaconde, portul traditional, forma capului care o aveau in trecut, unii ascutit, altii turtit. Echipa noastra este intitulata de Marcos " Puma Team ".

Ceai de coca

Mic dejun la Chivay

Dupa micul dejun ne continuam drumul timp de o ora pana la Mirador Cruz del Condor, locul unde se vad condorii. Am avut o mare bafta ca am putut sa ii vedem, ceata nu mai era in acest moment si loc. I-am vazut mai mult prin lentilele aparatului de fotografiat. Marcos ne-a explicat de asemenea care e diferenta dintre condori ( masculin ) si condorsite ( feminin );  condorii au o creasta. La fel se pot observa 2 feluri de colorit la pene, cei tineri sub 20 ani au penele maro, iar cei maturi, peste 20 ani, au penele alb si negru. Stam vreo ora aici si ne continuam apoi drumul pentru 15 minute spre locul de unde incepem trakkingul.

Condori si condorsite la Cruz del Condor

Condori tineri

Localnici ce vand haine in general din lana de lama, alpaca, vicunas

Probam si noi...

Puma Team

Lasting Team

Romanian Team :)

Incepem o coborare de la aprox. 3200 m altitidine, pana jos in canion la 2200 m, timp de 2 ore jumatate. Vremea tine cu noi, e cald, soare si avem parte de un peisaj misto. Ne regrupam si dupa o pauza binemeritata continuam drumul pana in satul San Juan de Chuccho, aflat la 2300 m altitudine. Aici luam pranzul, un pranz traditional delicios  compus din supa de legume, orez cu tocanita de alpaca si cartofi prajiti, suc din fructul pasiunii ( maracuja ) si fructe de cactus culese pe drumul inspre sat. Ne hidratam si ne continuam drumul.

Ne pregatim de coborare

Ne cremuim bine...

Marcos, ghidul nostru

Vedere inspre muntii de vis-a-vis

Aici trebuie sa ajungem pentru a innopta

Dupa coborarea de 2h jumate

Planta asemanatoare cu cea din care se face tequilla

Sub pomul de avocado

Supa de quinoa

Tocanita de alpaca cu nelipsitul orez

Fructe de cactus

Aici am luat pranzul...

Urmeaza o adevarata lectie de biologie, Marcos ne explica plantele care le vedem pe traseu, ce utilizare au si cum se numesc, primim multe informatii si nu am reusit sa le tin minte pe toate. In acest sat, care are doar 60 de locuitori si o scoala cu 4 copiii se foloseste medicina traditionala, sunt diverse plante care sunt folosite pentru inima, dureri musculare. De asemenea serpii sunt folositi tot in scop terapeutic, sunt bagati intr-o sticla peste care se pune apa si o anumita planta. Zeama este folosita in scop medicinal. In traseul nostru vedem cactusi ( unii crescuti pentru niste insecte albe care se pun pe ei, iar in momentul in care omori insecta se face de culoare rosie, culoare folosita in industria farmaceutica si de infrumusetare pentru crearea culorilor de rujuri ) , aloe vera, planta de piper rosu, o planta asemanatoare cu plata din care se face tequila, de asemenea folosita si pentru foitele care rup din ea utilizate in rularea tutunului. Vedem de asemenea pomul de avocado, fruct care pe langa  a fi mancat este folosit de catre peruani pentru tratarea caderii parului. Se face o pasta din el si timp de o saptamana se pune pe par in fiecare seara si se doarme cu el, aviz domnisoarelor J. Urmeaza un drum cu urcari si coborari de 3 h jumate pana la Oasis, locul unde innoptam. Ajunsi aici savuram o bere binemeritata si facem o baita in piscina :)

Piscina noastra...

Am preferat in piscina decat la dush, avand in vedere ca nu auzi de apa calda aici. Cazarea nu e cea mai grozava, sunt doar niste paturi cu paturi si prea putin izolata, insa la cat suntem de obositi acesta e un mic detaliu. Luam cina la 7 si picam rupti de oboseala imediat dupa ora 8.

Ziua 6 - miercuri 19 martie
Ne trezim la 4 dimi, plecarea fiind stabilita pe la 4 juma - 5. Ne asteapta 3 ore jumatate de urcare, trebue sa urcam cei 1100 m ce i-am coborat cu o zi inainte. Nu e usor deloc….Nu dupa mult timp dupa ce plecam se lumineaza si nu mai avem nevoie de frontale. Se ridica si ceata lasandu- ne sa vedeam canionul in toata splendoarea lui. Ajungem apoi in localitatea Cabanaconde ( 3287 m ) unde luam micul dejun.

La 4.30 AM inainte de lunga urcare... ( Foto: Bogdan Solga )

Hai fetelor...mai putin si ajungem !!! ( Foto: Mircea Sirbu )

In nori ( Foto: Mada Sandu )

La finalul urcarii.. ( Foto: Bogdan Solga )

Puma Team la urcarea din canion

Fete cochete si romance ! ( Foto: Bogdan Solga )

Mic dejun la Chivay ( Foto: Mada Sandu )

Ne continuam drumul spre Chivay cu o scurta oprire la Mirador Cruz del Condor mai mult pentru cumparaturi, pentru ca e ceata si nu se vede nimic inspre canion, dar nici condorii.

Cruz del Condor ( Foto: Valentin Bogdan )

Colca Valley

Plecam apoi spre baile termale de langa Chivay ( Tambo Thermal Baths – 15 soles ). Pica la fix, la cum eram de obositi. Frumos amplasate bazinele, intre munti si pe malul raului. Plecam dupa o ora spre Chivay unde luam pranzul, gen buffet sau all  you can eat. Aveai de ales intre mancare traditionala si europeana.

Baile Termale ( ( Foto: Mircea Sirbu )

Baile Termale ( Foto: Valentin Bogdan )

Plecam in continuare spre Puno, o parte pe acelasi drum pe care am venit din Arequipa. Trecem pe langa alpaca, vicunas, facem pauza de foto, apoi ne despartim de Marcos care pleaca spre Arequipa.

Alpaca

Lame

Vicunas

Urmeaza pentru noi un drum lung de 5 ore pana sa ajungem la Puno. Aici ne cazam la Tayka, un hostel dragut ce ni l-a recomandat agentia lui Marcos. Ne cazam si mergem sa mancam ceva, ne dam seama insa ca suntem foarte aproape de centru si Plaza de Armas. Luam cina la Restaurantul Mojsa, papa bun, deci recomand. Ne punem devreme la somn….

Seara in Plaza de Armas Puno ( Foto: Valentin Bogdan )

Ziua 7 - joi 20 martie

Avem o zi de Puno, oras situat la 3830 m altitudine, asfel ca ne resimtim cu ameteli si dureri de cap, tensiune crescuta, care cum… Facem cunostinta cu orasul, mergem in port, mancam prin zona un pastrav prajit foarte bun ( trucha ), apoi la bazar sa cumparam diverse cadouri si lucruri pentru noi.

Catedrala din Plaza de Armas

Lacul Titikaka

La razboi

In port la un Trucha ( Foto: Mada Sandu )

Cu tacsi :)

Ne intoarcem la hostel si la 2 plecam intr-o excursie in zona, la Sillustani, un vechi cimitir din vremea pre-inca la 18 km de Puno. Excursia ne costa 35 soles, ce include transport, ghid ( doar in limba spaniola de aceasta data ) si taxa de intrare.
Cimitirul se afla pe un deal in zona lacului Umayo, construit de poporul Colla, vorbitor de limba Aymara; loc care se pare ca era dedicat doar regilor locali. In continuare in perioada Inca lacasul a fost folosit cu acelasi scop. Aici au fost ingropati doar nobilii din inalta societate cu familiile si servitorii lor. Mumiile erau puse in pozitie fetala, impreuna cu averea lor, de care se presupunea ca au nevoie in lumea de dincolo. Mormintele erau in forma unor turnuri ( numite chullpa ) perfect construite si slefuite, mai mici in perioada pre-Inca si mai inalte in perioada Inca.
Locul amplasarii cimitirului este minunat, pe varful unui deal si pe marginea lacului. La apus am avut parte de o atmosfera grozava, lumina si liniste. Un moment bun de relaxare si meditatie.

In microbuz spre Sillustani

Orasul Puno vazut de pe deal

Gospodarii in zona Puno

Ghidul de la Sillustani

Morminte din perioada Inca

Morminte din perioada pre-Inca

Turnuri din pietre perfect slefuite

Foto: Mircea Sirbu

Foto: Bogdan Solga

Din categoria "fetele cochetele" ( Foto: Bogdan Solga )

Insula Pachamama

Ajungem la fix inapoi In Puno sa nu ne prinda ploaia. Vine o ploaie torentiala cu grindina pentru vreo ora, iar dupa ce se linisteste mergem sa mancam la Polleterie, adica unde se fac pui la rotisor, nu prea grozav pentru gustul meu, fiind mai putin prajit; asa ca dorm cam nemancata :)

Ploaie torentiala la Puno ( Foto: Valentin Bogdan )

Ziua 8 - vineri 21 martie

Avem planuita excursia pe Titikaka pentru aceasta zi. Costul ei este 25 soles, include transport cu barca la insulele Uros si Taquile. Plecam la 7.30 dimineata, inainte de plecarea din port niste flacai ne incanta cu cateva cantece traditionale. In aprox. 30 min ajungem la insulele plutitoare Uros, noi coboram pe una dintre ele. Sunt 60 insule plutitoare, fiecare avand  4-5 familii. Trebuie sa dam 5 soles la coborarea pe fiecare insula. Seful insulei ne explica cate ceva despre insule si cum sunt ele construite. In prezent guvernul i-a dotat si cu panouri solare si ceva generatoare pentru purificarea apei. Titikaka inseamna pisica gri, titi=pisica si kaka=gri, adica puma. Titikaka are aprox 500 km lungime si apartine atat de Peru cat si de Bolivia. 60% in Peru si 40% in Bolivia. Adancimea lui este de la 60 m in zona insulelor Uros la 274m in Titikaka mare, adica zona din mijloc. Relativ la granitele  intre Peru si Bolivia acestea nu exista efectiv pe lac, vama ese face doar in porturi. Ne povesteste de asemenea ca in trecut oamenii de pe insula nu lucrau, insa in prezent, de cand au devenit turistice au inceput sa faca lucruri pentru turisti, bratati, barcute din trestie etc. Pe aceste insule se vorbeste limba quequa.

Pe vas in port la Puno

Ceterasi bastinasi

Asteapta platitorii de taxe...

Insulele flotante Uros

Sheful insulei

Foto: Bogdan Solga

Seful satului ne duce apoi cu o barca de trestie pana la o alta insula, unde ne asteapta barca noastra. Ne continuam drumul timp de 2 ore jumatate pana la insula Taquile. Observam pe barca ca toti bastinasii mesteca frunze de coca.

La o plimbare cu barca din trestie

Poza de FB ( Foto: Bogdan Solga )

Colorata maine'i gata!

Ajunsi pe insula Taquile incepem sa urcam pana in Plaza de Armas, suntem din nou pe la 4000 m altitidine si orice pas este mai obositor aici. In general trebuie intrebati copiii daca poti sa le faci poza, iar comisionul este 1 soles.
Toti se asteapta sa le dai bani daca ii fotografiezi, de fapt cer sa le faci poze pentru ca stiu ca urmeaza sa le dai bani.  Luam si pranzul aici, supa de chinoa si trucka cu cartofi prajitu, orez si nelipsitul ceai de coca. Primim de la ghid si o planta asemanatoare cu menta/cimbrisor care se spune ca e buna pentru altitudine, fie sa o mirosi , fie in ceai. Ghidul ne mai explica cate ceva legat de portul celor de pe insula Taquile, in mod special despre caciuli, cele cu rosu si alb sunt purtate de cei singuri; cele intr-o culoare de catre cei casatoriti, iar cele cu alb si visniniu de catre cei vaduvi.

Meniu cu trucha

Ne continuam apoi drumul pe partea cealalta a insulei unde de asteapta barca. De data aceasta e plina cu bastinasi care merg spre Puno. Drumul de aceasta data pare mai lung…ajungem pe la  5 jumate in Puno.

Foto: Bogdan Solga

Mergem pe jos spre centru, pe strada Lima unde cautam un loc de mancare. Desi pare un oras sarac, aceasta strada e plina de magazine si restaurant pentru turisti. Aici unii dintre noi incearca si mancare europeana, fiind deja satui de mancarea traditional peruana. Ne intoarcem la hotel, si ne apucam de bagaje, a doua zi la 7 avem autocar spre Cusco.