duminică, 26 iunie 2016

Jurnal de Madagascar - Partea a II-a (Lacul Antagnavo - Ankarana Park - Ambanja - Nosy Be)

15 mai - duminica

Dupa ce luam micul dejun la Badamera plecam din Ramena cu destinatia Ankarana Park. Avem cam 100 km de parcurs. Voiam sa mergem in drum si la Tsingy Rouge insa sunt 16 km de drum rau unde e necesar un 4x4. Luam decizia sa ne continuam drumul si sa oprim in satul Anivorano Nord ( situat intre Diego Suarez si Ambilobe ) si sa vedem Lacul Sacru numit Antagnavo. Luam un ghid fain si haios din sat: Tiery. Facem cam 40 min mers pe jos pana la lac, unde intr-adevar vedem crocodili, vreo 6 la numar; e o specie mai deosebita, sunt mai grași, de vreo 2 m lungime (am gasit ulterior pe internet numele speciei: Crocodilus niloticus madagascariensis). Ii pozam, ne pozam cu ei caci doar e o premiera pentru toti sa vedem crocodili atat de aproape de noi, in libertate. Tiery ne spune tot felul de legende legate de lac, ce e voie sau nu sa faci, in Madagascar exista cuvantul Fady care inseamna Sacru/Taboo. O parte din legendele auzite le puteti citi si aici: http://www.madamagazine.com/en/der-see-der-krokodile/

Pe traseul de intoarcere vedem copiii care joaca fotbal, dar si o moara de decorticare orez. Ne intoarcem in sat si bem o bere impreuna cu Tiery.

Dupa ora 6 si pe intuneric ajungem la Mahamasina unde gasim cazare doar la Ankarana Lodge, unde luam o singura camera toti, scump dar cu piscina :). Bagam direct o baie in piscina si dupa ce trecem prin tura de dus pentru toti luam cina, destul de saracacioasa. Suntem obositi asa ca somn rapid.

16 mai - luni

Trezirea tot la 6, facut bagaj si apoi mic dejun. Mutam bagajele la alta locatie: Le Relais d'Ankarana si mergem in Parcul Ankarana sa bookuim excursia. Luam un traseu de 6-7 ore ce cuprinde: la Perte de Rivieres, Tsingy, Grotte des chauves-souris ( o pestera cu foarte multi lilieci si zgomot incredibil ). Ghidul de azi nu ne prea inspira, cam plictisit….asa ca nici numele nu i l-am retinut. Avem si pauza de prânz. Ca si vietuitoare vedem cameleoni, scorpioni, lemuri, jeko.
Pe la 3 jumate finalizam traseul si continuam cu o bere in satul de langa intrarea in parc. Ajungem mai repede azi la cazare asa ca e ziua de spalat pe par :). Ne întindem apoi in gradina de langa bungalouri si savuram beri, cafele si masaje :). La cina intalnim un australian, operator de turism care calatoreste in nordul Madagascarului pentru a vedea punctele turistice de interes de aici, un tip inalt de 203 cm si foarte simpatic. Avem pui la cina in seara aceasta si somn pe la 10.

17 mai - marti

Ne trezim fara stres de dimineața si la 8 suntem deja pe drum. Oprim scurt pe drum sa intram intr-o piata, iar la ora 12 ajungem in Ambanja si mergem la Hotel Palma NOVA unde luam pranzul si ne vedem cu ghidul care ne va duce la o plantatie, il cheama Michelin.
Vedem arborii de cacao si aflam ca sunt 3 soiuri: Criollo – care da cea mai buna cacao, iar fructul are culoarea rosie; Forastero - cea mai des cultivata si Tribitario - mixt intre Criollo si Forastero.
Tot legat de cacao Michelin ne da mai multe informatii: 6 luni dureaza de cand infloreste pana sa se coace fructul, astfel ca exista 2 producții pe an; semintele din fruct se pun la fermentat 2 zile apoi se pun la uscat la soare, dupa se prajesc putin si apoi cu ceva masinarie industriala se produce cacao, respectiv untul de cacao separat. Din 15 fructe rezulta 3 kg de samburi verzi si prin uscare ramane cam 1 kg de samburi. Din pacate fabrici de prelucrare nu exista decat in Tana. Arborele de cacao este adus din America de Sud si se planteaza de obicei impreuna cu bananieri pentru a avea umbra. Dupa plantarea lor, doar la 4-7 ani sunt productivi, in functie de soi. Bananierii in schimb sunt productivi intr-un an de la plantare.

Mai vedem plata numita Paciuli - planta folosita in industria parfumurilor.
Urmeaza plantatia de vanilie, care face parte din familia orhideelor si are forma unei pastai. Neavand insecte care sa polenizeze, se polenizeaza cu mana. Se culege verde, se opareste 3 minute si apoi se lasa la uscat la soare cate 2 ore pe zi timp de 3 luni. Nu se usuca de tot.

Vedem si piperul care e de 2 tipuri, copac de piper rosu care nu e asa picant si cel de piper verde care poate lua 3 culori in functie de metoda de prelucrare: negru cand doar se usuca, alb cand se decojeste si cel verde care se tine in sare, apa si otet .

Tot in aceasta plantatie vedem arborele de cafea, scotisoara si ylang- ylang, o planta care se folosește pentru parfumuri, sapunuri si de la care se folosesc doar florile.

Ne intoarcem in Ambanja si ne cazam la hotel Marrakesh. Cina o luam Palma Nova. Seara grea si lunga :) :) :)

18 mai - miercuri

Luam mic dejun la Palma Nova si pe la 11.30 plecam spre Ankify, pana unde avem de parcurs vreo 30 km. Aveam rezervare la Feri pe la ora 12.30, insa cand ajungem in port aflam ca acesta va pleca cu intarziere asa ca ne decidem sa plecam cu o barca rapida spre Nosy Be si il lasam pe Hari sa vina cu masina pe feribot mai tarziu. Aproximativ 30 minute e drumul cu barca ( 12.000 ariary de caciula ). Ajunsi pe insula cautam un loc sa mancam ( restaurant Oasis, mancare buna ) si apoi o luam la pas prin Hell-Ville ( orasul din port ) mergem prin piete, strazi inguste si aglomerate.

Ajunge pe la 6 seara si Hari cu masina si dupa ce facem o tura de shoping la supermarket plecam spre nordul insulei, la Benfotaka, unde am rezervat bungalowrile pe la pranz in Anjiamarango Resort. Sunt vreo 20 km de parcurs, din care vreo 2 neasfaltați.

Ajunsi la Anjiamarango Resort suntem primiti de catre proprietarul Philip cu un suc proaspat de ananas si o descriere a resortului. Desi e noapte totul pare de vis, foarte frumos si cu gust facut. Ne luam bungalowul in primire, extaz in randul fetelor :)
Dupa un dus rapid mergem la masa. Seara e destul de scurta caci suntem cam obositi.

19 mai - joi

E o zi de relax, mic dejun, hamac, baie si snorkeling la piscina, volei, spalat de rufe. Plecam la pranz spre Plaja Andilana de unde luam ceva suveniruri si cautam un loc de mancat insa deloc pe gustul meu. Gasim pe plaja si o noua locatie de cazare unde rezervam pentru zilele urmatoare. Seara o petrecem pe plaja din Andilana cu jocuri si voie buna. Dupa ora 10 ne întoarcem in resort, insa eu sunt cam rupta si incerc sa dorm... Din păcate nu prea imi iasa nici in seara asta.

20 mai - vineri

Ma trezesc devreme si ies pe plaja, am timp sa-mi desfac coditele impletite si cand se trezesc ceilalti pregatim bagajele. Luam micul dejun din straita si dupa ce ne luam ramas bun de la gazda plecam spre Plaja Andilana la Chez Lou-Lou unde ne cazam si discutam despre planurile pe următoarele zile. E ziua in care ne despartim in 2 echipe: Mada si Serban isi propun sa inchirieze un scooter si sa se plimbe pe insula iar noi ceilalti plecam sa vizitam Rezervatia Naturala Lokobe. Din Hell Ville luam ghidul ( fiica lui Jean Robert gasit in Lonely Planet, gravida si studenta la facultatea de biologie din Diego Suarez (cost excursie 85.000 ar ). Mergem cu masina pana intr-un sat pescaresc Ambatozavavy de unde luam o barca cu motor vreo 20 min pana in Rezervatie, un alt sat pescaresc Ampasipohy. Aici luam mai intai pranzul si facem cunostinta cu un al doilea ghid, un localnic pe nume Anoir, foarte interesant ca amandoi merg desculti prin padure. Pentru prima data vedem padurea in adevaratul sens al cuvantului, lemuri din 2 specii : Petit Lemur si Makaku ( femela maro cu creasta alba si masculul negru ). Vedem si sarpele Boa cel mult dorit, cameleonul mic, broasca cu 2 fete. Din categoria plate vedem: vanilia , arborele de cafea, arborele calatorilor ( l'arbre de voyajor ) din care curge apa buna de baut si seamana mult cu bananierul, ylang-ylang salbatici ( mai inalti, pentru ca aici nu sunt taiati ). Aici padurea e umeda. Ne plimbam cam 1h jumate prin padure ( mergem in liniste ca sa nu deranjam animalele ), vedem astfel si Lemurii desfasurandu-se natural. In jur de 5 plecam cu barca inapoi spre Ambatozavavy, astfel ca prindem apusul pe barca.

Ajunsi in Hell-Ville alimentam si o luam pe Miriam ( o nemtoaica pe care am cunoscut-o de dimineata ), iar apoi plecam la restaurantul Aviavy unde ne intalnim cu Mada si Serban care ne povestesc aventura lor cu piroga, nu cu scooterele dupa cum ne asteptam. Ne intoarcem apoi in Andilana unde ne petrecem seara pe plaja. Cel mai ciudat este ca in afara de noi sunt foarte putini turisti pe aceasta plaja.

21 mai - sambata

Luam excursie pe insula Nosy Sakatia cu Donald ca ghid, insa nu prea interesant, singura chestie intersanta auzita de la el e ca populația Madagascarului este de 25 milioane persoane si ca numarul de animale zebu este de 24 milioane. Mergem aproximativ 30 minute cu barca pana pe insula si acolo dupa o baie, plimbare pe plaja si cules de scoici mergem in larg la un recif de corali sa facem snorkeling. E o experienta minunata: corali, pesti si alte minunatii acvatice. Ne întoarcem pe plaja sa luam pranzul, avem in meniu: peste Barracuda, salata de legume, orez cu lapte de cocos, crabi, creveți si zebu pe frigarui. Mancarea e buna. La desert fructe: banane si portocale. Plecam apoi cu barca pe partea cealaltă a insulei unde vedem broaste testoase imense, pesti, corali...nu ne mai saturam. Se pare ca azi suntem norocosi din acest punct de vedere. O veste trista este ca aparatul meu subacvatic Nikon 1 AW1 achizitionat special cu scopul de a-l baga la apa….a luat apa la baterie si nu mai functioneaza, tot ce sper este sa pot recupera pozele la intoarcere in tara (la momentul postarii pe blog pozele au fost recuperate :) , insa aparatul care a ajuns in service necesita piese inlocuite in valoare de vreo 1200 lei si partenerul de service Nikon m-a anuntat ca a fost scos din garantie pentru utilizare defectuoasa….o poveste urata si dezamagitoare in ceea ce priveste Nikon Romania !!!). Revenim pe la ora 4 pe Nosy Be unde ne asteapta Hari. Intram la Restaurantul Chez NoNo sa bem un expresso si un fresh ( preturi foarte bune ) . Revenim la Andilana, cumparam ceva suveniruri si dupa ce ne hidratam pielea arsa de soare cu uleiul de cocos mergem la restaurantul de pe plaja. Am o tentativa de dormit pe plaja insa nu imi iasa….

22 mai - duminica

Trezirea relax, mic dejun si ne mobilizam sa plecam pe insula, propun sa mergem pe Varful Passot si se aproba . Se poate merge cu masina pana sus si se pare ca se pot face niste trasee pentru a vedea lacurile din jur. Hotaram sa venim mai tarziu sa facem un traseu si sa vedem apusul de aici. Ne intoarcem sa luam pranzul la Chez NoNo, pana acum cel mai bun pe insula .
De la ora 3 plecam pe traseu spre lacul cu crocodili doar eu, Razvan si Hari ( 10.000 ar intrarea si 5.000 ar ghidul ) dar din pacate nu vedem crocodili ( din ce ne spune ghidul sunt vreo 15 crocodili in lac, unii chiar de 4-5 m ). Vedem ceva plante pe traseu: vanilie, bananieri, tec, sisal - seamana cu Aloe , din frunzele lui uscate se impletesc corzi.

Urcam apoi spre ceva cascade unde Razvan face baie, iar apoi spre varful muntelui unde este special creat un loc pentru a admira panorama insulei Nosy Be cu lacurile din jurul varfului, dar si a insulelor din jur. Panorama e minunata. Sunt 12 lacuri pe insula din care 9 se afla in jurul vârfului. Insula este vulcanica, drept urmare lacurile sunt formate pe craterele fostului vulcan. Apusul soarelui are loc la ora 17.26’.

Plecam spre Andilana unde dupa un dus mergem la cina la Chez NoNo, de aceasta data testam pestele zilei care e Merou. Ne intoarcem pe plaja si cochetele impreuna cu Serban mergem la Discoteca. Obiceiul in zona e ca duminica oamenii sa iasa la picnic ziua si seara la discoteca. De cum ajungem in zona suntem in centrul atentiei, baietii ne dau tarcoale si vor sa ne danseze. Pentru Serban e un adevarat spectacol J. Muzica e buna , dar tinerii sunt cam in forma. Nu stam mai mult de o ora si ne intoarcem, facem bagajele si dupa 12 la somn caci trezirea e la 4 juma.